Selvom flere af vores elever nu er tilbage til fysisk undervisning på Allikelund nogle dage om ugen, foregår meget undervisning stadig virtuelt i disse dage.

Gone digital
Det er tilfældet for vores 10. klasser, som er gået meget digitalt i matematikundervisning, kan deres lærer Anna forklare:

− Til mine elever i 10.klasse har jeg oprettet en kanal på SkoleTube, hvor de kan bruge Screencast-O-Matic til at optage små videoer af de præsentationer, de skal lave i matematik. På den måde kan eleverne selv bestemme, hvornår de optager og lægger ind.

På SkoleTube er der et hav af digitale værktøjer, som eleverne kan bruge på tværs af fag, og i matematik nyder eleverne godt af mulighederne med Screencast-O-Matic.

− De har fået et mini-onlinekursus, og så kan de ellers optage og redigere. Det har de hurtigt lært, lyder det rosende fra Anna.

Underviser Anna lagde instruktionsvideoer ind til de opgaver, som eleverne skulle løse. På den måde kunne de vende tilbage til og gense instruktionerne – en af fordelene ved virtuel undervisning.

Hvad koster en teenager egentlig?
Derudover har eleverne arbejdet med noget meget konkret i matematik – og med noget, deres forældre måske kan nikke genkendende til.

Under overskriften “Hvad koster en teenager?” har de nemlig i et budget skulle overeveje de udgifter, der er forbundet med at have en teenager i huset. Det skulle eleverne lave en præsentation om, som de skulle vise hinanden og efterfølgende få feedback på i (Microsoft) Teams.

En rigtig god øvelse, hvor eleverne både kunne øve deres matematiske evner og deres præsentationstekniker, og i den sammenhæng var Screencast-O-Matic et rigtig godt værktøj at lære for eleverne.