Fredag eftermiddag, da mange var ved at gøre klar til weekenden, summede Allikelund Gymnasium stadig af liv. De tre 10. klasser var nemlig i gang med at fremlægge deres obligatorisk selvvalgt opgave også kaldet OSO.
Dette foregik i Palmehaven, som var omdannet til en stor uddannelsesmesse.
På skift præsenterede eleverne deres arbejde for deres respektive undervisere, som flittigt tog noter og spurgte ind til elevernes flotte og spændende præsentationer. Flere 12-taller blev noteret alt imens både medarbejdere og elever fra gymnasiet samt forældre og gæster udefra kom og var med på en lytter.



Afklaring på fremtidens valg
Hele ugen har de tre klasser arbejdet intenst med opgaven, som omhandler elevens egen fremtidige uddannelse.
“Gennem deres arbejde bliver eleverne bekræftet eller afkræftet i forhold til, om deres tanker om fremtidig uddannelse reelt er noget for frem,” påpeger rektor Karen Marie Bach Christensen.
Den selvvalgte obligatoriske opgave giver således eleverne mulighed for, gennem dybdegående arbejde, at undersøge om den uddannelse de gerne vil have er noget for dem. K10-eleverne havde blandt andet undersøgt, hvad der kræves af dem, der vil i gang med uddannelsen, hvilke karriere- og efteruddannelsesmuligheder der er og hvad et job med den pågældende uddannelse indeholder.


Flere af de unge vil gerne gøre karriere i militæret og i politiet. Andre kunne godt tænke sig at blive kok, som Alex her på billedet. Alex beskriver: ’’Jeg drømmer om at lave god mad til andre end mig selv, idet det gør mig i godt humør at spise spændende mad, men også at servere den for andre.’’ To piger troede også, at de ville være i denne branche, men OSO havde åbnet deres øjne for, at de gerne ville have et job, som var mere 8-16.



En række andre piger har en drøm om at være i skønhedsbranchen, og de havde helt styr på vejen derhen. En gruppe elever havde en klar plan om at starte egen pub op, og de var derfor sikre på, at de efter 10. klasse skal læse en EUX på Allikelund Gymnasium, så de kan blive klogere på både økonomi og markedsføring.
Underviser på K10 Masja Maria Bennebo Jensen fortalte: ’
“Opgaven viser også elevens arbejdsmetoder, arbejdsvaner og ikke mindst, om eleven evner at strukturere denne form for proces. OSO er altså med til at vise mig som underviser – og ikke mindst mine kollegaer – om eleven har evnerne til den uddannelse, de drømmer om. Eleverne får også efterfølgende både karakter og udtalelse for opgaven, og det kommer med på afgangsbeviset, som de får udleveret ved endt skolegang til sommer. Det plejer at være et stykke arbejde, som eleverne husker, og ser tilbage på med en vis stolthed.’’