De unge bankkunder i dagens Danmark kræver smarte, fleksible og digitale løsninger. Og så vil de gerne springe ud i nye tiltag, hvis det gør hverdagen nemmere. Dette er Danske Bank helt bevidste om, og det ønsker de at efterleve. Derfor har Danske Bank i Kalundborg i samarbejde med Allikelund Gymnasium lige afholdt en spændende Innovations Camp her torsdag 21. november. Campen tog afsæt i udfordringerne: Hvad skal Danske Bank have på hylderne til de unge, hvordan skal et moderne pengeinstitut se ud og hvor skal banken møde de unge?

I Filialdirektørens habitjakke
Filialdirektøren for Danske Bank Frank Stenholm Larsen deltog selv hele dagen sammen med Line Kaa Ehmsen, som er under uddannelse. De hørte på alle de unges kreative ideer. Og dem var der mange af. Dagen igennem arbejdede eleverne med et højt engagement, masser af energi og en koncentreret fordybelse. Facilitatorerne havde tilrettelagt varierende øvelser for dagen, som førte eleverne gennem en række forskellige faser. Senere på dagen skulle eleverne skærpe idéerne og komme frem til de bedste løsningsforslag, for afslutningsvis at pitche på baggrund af de resultater, de var kommet frem til.

Her er et uddrag af nogle af de mange gode ideer: Hvordan får jeg mest ud af mine penge? Jeg vil gerne lære at lægge et budget, lær mig at bruge mine penge rigtigt, banken skal have et cool miljø med hæng ud møbler og en forfriskninger. En af grupperne fortalte: ’’Vi ser tit på mobilen, og vi vil læse jeres gode historier på blogs og gerne se korte, praktiske reklamer.’’ Derfor havde nogle at eleverne fået den idé, at de lige ville optage et lille eksempel på dette. Så derfor spurgte eleverne, om de måtte låne Franks habitjakke – og så optog de lige en hurtig lille reklame, som kunne appellere til en ung målgruppe. Det blev til mange flere spændende ideer, som alle blev skrevet ned og gemt til senere brug.

I slutningen af dagen evaluerede eleverne forløbet. Her fremhævede eleverne, at de var meget overraskede over, hvor meget det betød, at både Line og Frank deltog i campen hele dagen, og at de var gode til at gå i dialog med dem.

Du kan også læse om Allikelunds samarbejde med Danske Bank i artiklen her fra Nordvestnyt.

Fakta om Innovations Camp på Allikelund Gymnasium
’’På Allikelund Gymnasium er vi stolte over at være med til at uddanne disse dygtige unge mennesker, som allerede under deres uddannelse kan omsætte deres teori i praksis til glæde for virksomhederne i lokalmiljøet’,’ fortæller rektor Karen Marie Bach Christensen.

I løbet af en dag arbejder eleverne fra Allikelund Gymnasiet sammen i hold, for at finde løsninger på brændende spørgsmål, som en aktuel virksomhed ønsker at blive klogere på. Campen faciliteres af flere undervisere fra gymnasiet. De endelige idéer præsenteres i slutningen af dagen for virksomheden og her modtager eleverne direkte feedback på deres arbejde gennem dialog og spørgsmål.

Win-win-situation
’’Det er ikke kun virksomhederne, der profiterer på dette samarbejde. Ofte som processen skrider frem oplever eleverne, at deres samarbejde forbedres og at deres evne til at formidle deres idé og kreativitet skærpes. De bliver dygtige problemknusere af at deltage i innovations camps,’’ siger rektor Karen Marie Bach Christensen.

Allikelund Gymnasium holder gerne en camp for din virksomhed
Sidder du og læser dette indlæg og arbejder i en virksomhed, som kunne bruge vores elevers kreative tankegang, så skriv straks en forespørgsel til rektor Karen Marie Christensen på denne mail kac@eucnvs.dk.