Konkurrence-genet hos eleverne fra 2.z og 3.x kom for alvor til syne, da de onsdag 7. marts dystede i læringsspillet ‘7 Seas’, der er et spil om Det Blå Danmark.

Det er et læringsspil, hvor det gælder om at fragte ting rundt på de syv verdenshave (deraf navnet), og undervejs skal der både lukkes kontrakter, købes olie, planlægges ruter og udvikles ny teknologi – alt imens deltagerne også dyster mod tiden og maksimalt må bruge 25 minutter på egne træk.

 

Eleverne prøvede spillet som en del af en tematime om de maritime uddannelser i Danmark, som de hørte om fra en Mærsk-ansat maskinmester, og de blev således klogere på uddannelserne til både maskinmester og skibsfører og fik øjnene op for disse lidt anderledes karriereveje.

Dernæst var det spilletid.

Kastede sig ud i det
Eleverne var blevet inddelt i hold – otte i alt, som skulle dyste ét-mod-ét mod hinanden ved de i alt fire borde. Da eleverne havde fået en kort introduktion til spillet og havde sat spillepladerne på plads, gik de i gang med første tryk på de fremsatte skakure, som skulle holde øje med tiden. Og foretog første træk.

brætspil2

Det gjaldt om at få point ved at bevæge sig rundt på de syv havde med de kendte destinationer, og eleverne levede sig ind i det med liv og sjæl, og stemningen var høj i klasselokalet, da der skulle holdes frokostpause midt i det hele, inden de afgørende runder skulle findes sted i den efterfølgende lektion.

Eleverne diskuterede på livet løs ved bordene. Hvordan skulle taktikken være? Hvilke ressourcer skulle de bruge? Hvad med de små oliebrikker – skulle de beholdes med fare for at blive kaldt miljøsvin?

Der var meget at overveje, og ved bordene trak runderne af og til ud.

Som afslutningen blev der kåret en vinder, som kunne juble ovenpå de intense timer med brætspil og læring om de maritime uddannelser.

brætspil4