Tidligere elever som lokale iværksættere

Som elev på hhx på Allikelund Gymnasium er de økonomiske og innovative fag er en stor del af studiet og hverdagen - fag som Afsætning, Virksomhedsøkonomi, International Økonomi og Innovation. Det er altså en uddannelse, som klæder dig godt på til videreuddannelse eller job i ind- eller udland - eller til at starte selvstændig virksomhed.

Nyslåede iværksættere
Det sidste har vores to tidligere elever Matias Christensen (hhx) og Lasse Zastrow (eux business) givet sig i kast med - som iværksættere med virksomheden NightPilot der er en platform, som kæder unge i alderen 18-25 år sammen med natklubber - og sørger for gode tilbud til de unge som gulerod for at besøge de forskellige steder i nattelivet. I første omgang i Kalundborg, Holbæk, Roskilde og Slagelse.

De to unge kender hinanden helt tilbage fra folkeskoletiden på Svebølle Skole, og nu ejer de sammen nightpilot.dk, som i starten af december 2017 så dagens lys med. Ved siden af arbejder de fuld tid - Lasse i Normal, Matias i et vikarbureau. 

- Vi er i en opstartsfase, så lige nu kan vi ikke leve af det. Sådan vil det altid være, forklarer Matias, som sammen med sin kompagnon har slået vejen forbi Allikelund Gymnasium en sen eftermiddagstime i december for at tale om NightPilot.

- Men vores mål er 100% at kunne leve af det i det lange løb, lyder det fra duoen, som er tålmodige og ved, at det kommer ét skridt ad gangen:

- I første omgang er vores fokus på Vestsjælland, og så bevæger vi os ind mod København - og senere resten af Danmark. Og så skal vi undersøge markedet for udlandet også, når det er, siger Matias, som bliver suppleret af Lasse:

- Men det er slet ikke nu og her. Først skal vi have hele Sjælland med.

Vil møde målgruppen
Det står hurtigt klart, når man sidder overfor de to nyslåede iværksættere, at de er gået ind i projektet med liv og sjæl og har en klar idé om, hvad det vil kræve at få succes med NightPilot.

- I den her fase gælder det først og fremmest om at få folk til at bruge det, kontakte klubber og så videre, slår Matias fast.

- Det er vigtigt for os at komme ud at møde målgruppen, så de ved, hvem vi er. Den personlige kontakt er vigtig. Så vi gør meget ud af at være til stede i bylivet.

Det var faktisk også under en bytur, at de to venner kom på idéen til NightPilot, hvor de supplerer hinanden i arbejdet.                                                

- Det startede med en bytur, hvor vi var fem gutter afsted. Vi tager så ind på en natklub, betaler 150 kr. i indgang, er der en time og tager så videre. Det var ikke noget for os. Så var det videre til næste natklub, hvor vi betalte 80 kr. i indgang. Der var vi måske en halv time. Og så tog vi hjem til Kalundborg og omegn fra København af, indleder Matias.

- Et par uger efter satte vi os ned for at finde ud af, hvordan vi kunne gøre det nemmere - og undgå den slags byture, så vi ikke kommer ud for det igen. Og altså få overblikket.

En bytur skal være simpel
Det var altså det behov, som Matias Lasse spottede, og så småt begyndte tanken om NightPilot at forme sig hos dem. Og siden er det gået stærkt. For det var blot tilbage i marts 2017, at de var på den knap så succesrige bytur til København.

- For at kunne give et overblik kom vi på den simple bytur, som bygger på tre dele: at finde en kunstner, hente tilbud og finde event.

Det er netop de tre parametre, man kan søge ud fra på nightpilot.dk - og dermed planlægge sin bytur på forhånd, så den ikke ender med at være korte ture rundt på forskellige natklubber. 

De to tidligere Allikelund-elever har knoklet på livet løs ved siden af deres fuldtidsjob for at kunne få nightpilot.dk op at køre, og udover at prioritere selv at være til stedet i nattelivet og fortælle om virksomheden har de mange møder med klubber og andre potentielle samarbejdspartnere forskellige steder i Danmark.

Det er samarbejder med natklubberne og for eksempel brands som Cult, at forretningsmodellen er bundet op på. Det skal være gratis for brugerne at benytte sig af nightpilot.dk.

- Vi prioriterer, at der ikke skal være noget støj på vores side. Ingen annoncer eller noget. Brugerne skal med få klik kunne finde det, de leder efter, hurtigt få et overblik - og eksempelvis hente et tilbud, lyder det Matias, som hurtigt uddyber:

- Klubberne betaler et månedligt beløb, og så har vi også været i kontakt med potentielle investorer, som kunne være interesserede i vores koncept. Det er vores tanke, at klubberne får meget ud af det, i og med tilbudsdelen skaber en mer-indtjening på deres salg.

- Det skal gerne specielle tilbud, de kommer med til vores brugere, forklarer Lasse.

Godt at have haft Afsætning
Duoen lægger afsindigt mange timer i virksomheden - så mange som det kan lade sig gøre. Både i arbejdet med hjemmesiden, det opsøgende arbejde og promoveringen på især sociale medier og direkte i byen. Det er blevet deres hjertebarn, som de vil gøre alt for at få succes med.

Det lyser ud af dem, at de virkelig brænder for idéen - og de nyder at kunne bruge deres baggrund med økonomiske fag på hhx og eux til at drive virksomheden fremad.

- Underbevidst har jeg kunnet bruge mange af fagene. Afsætning i hvert fald og Markedskommunikation. Alt det med at lave analyser og finde ud af, om der er et marked for noget, forklarer Matias.

- Og selvfølgelig Engelsk snart, griner de begge med henvisning til, at de gerne vil ind på det internationale marked senere hen.

Det har altså givet dem begge en rigtig god balast at gå på Allikelund. Som Lasse slår fast:

- Hvis vi ikke havde gået på handelsgymnasiet, tror jeg ikke, vi ville have startet det.

- Bare det med at starte en virksomhed. Der har vi et forspring. Og så har vi kunnet sætte vores teoretiske viden godt i spil - eksempelvis i arbejdet med at netværke, Matias.

De to er bagmændene ba NightPilot, men de har også allieret sig med folk, de kender, som kan hjælpe dem på bestemte områder.

- Vi startede ud med et godt netværk, starter Lasse.

- Vi havde både en programmør, revisor, salgschef og advokat, som vi kendte til - og som vi har kunnet få inputs af. Og så har vi selv kunnet bygge på. 

Kast dig ud i det
Det har også været vigtigt for dem i forhold til at komme ind i en ikke altid lige tilgængelig branche.

- Natklub-branchen er en svær branche at komme ind i. Det er ligesom en mur, man lige skal hoppe over, lyder det fra de to iværksættere, som slår fast, at man helst skal kende nogen for at komme ind.

Men samtidig møder de en stor imødekommenhed og interesse, når de har mødtes med natklubber og andre i branchen. Det har også bekræftet dem i, at de har fat i noget rigtigt - og at der er et behov for deres produkt.

Selvom de kun har været gang i 8-10 måneder, har de allerede nu en klar idé om, hvad der er særligt vigtigt som (ung) iværksætter, hvis man gerne vil have succes.

- Det handler først og fremmest om bare at kaste sig ud i det, lyder det prompte.

- Du skal ikke holde dig tilbage. Så snart du har taget initiativ, er folk meget åbne. Det har været meget learning by doing for os.

- Og så er det selvfølgelig også vigtigt at have en fin idé. Vi lavede for eksempelvis brugerpaneler, inden vi gik i gang for at analysere behovet. Der brugte vi i starten både natklubberne og gæsterne, som vi talte med.

Det råd er hermed givet videre til alle, der måtte gå med en lille iværksætter i maven. Og på Allikelund Gymnasium glæder vi os altid over, når det går vores både nuværende og tidligere elever godt - og derfor ser vi frem til at følge Matias' og Lasses iværksætter-eventyr.